Твір
– есе учениці 9 класу Сухоцької Ліни
«Музична
філософія Г.Сковороди»
Г.С.Сковорода полюбив музику з дитинства. Батько Григорія часто запрошував
до свого двору кобзарів, лірників. Сюди сходилися всі, хто хотів послухати
думи, пісні, бувальщини. Малий Гриць
завжди вмощувався прямо на землі біля кобзарів і жадібно ловив кожне слово,
кожен звук кобзи, і все це щільно відкладалося в голові та гучному
дитячому серці. Один лірник подарував
малому Грицеві сопілку. За зразком подарованої
він зробив власну сопілку, значно вдосконаливши її. Змалку у хлопчика
виявився великий потяг до навчання і
музики. М.І.Ковалинський про це пише так: «Григорій Сковорода, уже по седьмому
году получил наклонность к музыке и наукам. В церковь он ходил охотно,
становился на крилость и отличался пением». У початковій школі рідного села Сковорода опанує
елементарні знання зі слов’янської мови і латини, розвиває своє музичне
покликання. У дяка - скрипаля Гриць був на привілейованому становищі, бо той
виявив у хлопця незвичайної краси голос, навчив нотної грамоти, поставив першим
співаком у церковному хорі.
Коли Сковороді виповнилося 19 років, його відряджають до Петербурга в
придворну капелу, бо він прославився чудовим басом, майстерною грою на скрипці,
флейті, бандурі, цимбалах і сопілці та
композиторським талантом. Музику
Григорій писав на власні вірші. Отже, поет, композитор, соліст і музикант в одній особі. Ніякого
сумніву не викликає і той факт, що Сковорода був видатним музикантом свого часу. Музично - пісенна творчість його
пов’язана з філософсько – естетичною системою, була невід’ємною частиною його
життя і діяльності.
Музика, пісня стала для Григорія Савича одним із важливих засобів
висловлення й поширення своїх філософських ідей, соціальних поглядів. Він бачив
у мистецтві не розвагу, а шлях до людського серця, до пробудження
людської думки. Його твори закликали до самовдосконалення, до оздоровлення
людського суспільства, виливали вічну печаль
і тугу людини за прекрасним, істинним, справедливим, оспівували красу
природи, яка дає заспокоєння і наснагу – і у цій справі зброєю Сковороди
були і філософсько–сатиричний кант, і
лірико – філософська пісня.
Найпопулярніша частина його пісенної творчості – канти, псалми та пісні не
були надруковані за життя автора. Слухав їх, знав, співав і любив не «вищий
світ», в якому були чужі і навіть ворожі філософія і світогляд Сковороди, а
простий люд – українські селяни, міщани, козаки, чумаки, бурлаки. Хранителями
усної традиції їх виконання були українські бандуристи і лірики.
Постать Сковороди – музиканта можна
відтворити, звертаючись до зразків пісенної творчості самого Сковороди. Тексти
основних його пісень зібрані в збірнику під назвою «Сад божественних пісень».
Новизна і соціальна загостреність тем, багатство поетичних образів та художніх
засобів, виразність мелодики сприяли тому, що пісні Сковороди здобули популярність
серед народу ще за його життя.
Пісня «Всякому городу нрав і права», написана у каврайський період, є
одним з найяскравіших зразків сатири XVІІІ ст. Тут висміюються продажність, розгульність панства, крутійський суд,
брехливе купецтво. Ще за життя поета ця пісня
стала широко розповсюджуватися у побуті. У опері «Наталка Полтавка» цей
твір перероблений І.Котляревським, став характеристикою негативного персонажа – пана Возного.
Утвердженню ідей свободи, справедливості, соціальної рівності, духовної і
моральної краси людини, критиці тогочасного суспільства і присвятив Григорій Савич
Сковорода свою філософську, поетичну та пісенно – музичну творчість.
Немає коментарів:
Дописати коментар