Наші досягнення

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ГОЛОВНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ У
ХЕРСОНСЬКІЙ ОБЛАСТІ
НОВОТРОЇЦЬКЕ РАЙОННЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ
ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ





УЗАГАЛЬНЕННЯ
ПОЗИТИВНОГО ДОСВІДУ РОБОТИ
З ПРАВОВОЇ ОСВІТИ
Сиваської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2




 смт. Новотроїцьке
2016 рік


Система правового виховання в Школі здійснюється на основі положень Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, Декларації прав дитини, Законів України «Про охорону дитинства», «Про освіту» та  включає в   себе  здійснення  правоосвітньої   роботи  під час  проведення  уроків  та  в позаурочний час, а також роботу з профілактики правопорушень. Правоосвітня робота в школі охоплює всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, їх батьків, вчителів.
Впродовж 2014-2016 років з метою належної організації правороз’яснювальної та правовиховної роботи директором школи  видано накази: від 01.09.2015 № 153 «Про призначення громадського інспектора з охорони прав дитинства», від 01.09.2015 № 161 «Про  створення ради з профілактики правопорушень у мікрорайоні школи та організації роботи серед учнів», від 31.08.2015 №141 «Про  розподіл обов’язків між адміністрацією школи на 2015-2016 навчальний рік»;
-   проведено проблемний семінар «Світ дитинства, захищений правом» (29.10.2015)
- проведено  засідання педагогічної ради: «Формуємо духовний світ дитини без насильства» (19.11.2015);
- проведено засідання ради школи з питання «Правовиховна робота з батьками проблемних сімей, профілактика правопорушень серед учнів» (24.11.2015);
- проведено спільне засідання ради школи та батьківського комітету школи «Сімейне виховання: позитивний досвід і недоліки» ( 04.12.2015)
- проведено загальношкільну батьківську конференцію з питання «Запобігання насилля над дітьми в учнівському та зовнішньому оточуючому середовищі» (22.10.2015)
               Викладання правознавства в школі представлено навчальною дисципліною «Правознавство» (9 та 10 класи). На вивчення даної дисципліни відведено по 1 годині на тиждень у кожному класі. Під час організації навчально-виховного процесу у школі  враховуються рекомендації Міністерства освіти і науки України на 2015-2016 навчальний рік.
Молодшим школярам надаються початкові знання про норми поведінки під час вивчення курсу освітньої галузі суспільствознавство з предмета «Я у світі».
               Курс «Правознавство» у школі  викладає учитель історії та права Солодченко Н.А.(освіта повна вища за спеціальністю «Історія», кваліфікація «Викладач історії», педагогічний стаж – 34 рік, учитель вищої категорії, «старший учитель», у 2015 році пройшла атестацію з підтвердженням раніше встановленої  кваліфікації.        Викладання та вивчення учнями школи вищевказаного курсу здійснюється з використанням: 
- підручників: «Правознавство. Практичний курс», 9 клас, 2009 рік, автор Пометун О.І.,  «Правознавство», 10 клас, 2010 рік, автор Гавриш С.Б.;
- методичної літератури: «Основи правових знань», «Конституція України для школярів», «Корупція та відповідальність за корупційні дії», «Основи конституційного ладу» тощо; 
- нормативно-правової бази, наявної у школі: Конституція України, Кодекс законів про працю України, Сімейний кодекс України, Кримінальний кодекс України, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Загальна декларація прав людини, Конвенція ООН про права дитини  тощо.
З метою дбайливого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших, формування споживчої грамотності, уміння розв’язувати проблеми якості товарів, житла, їх безпеки для здоров’я для учнів 11 класу школи відведено 0,5 години на тиждень  для вивчення курсу «Людина і світ» та 1 година на тиждень для викладання «Громадянська освіта». У 10 класі відведено 0,5 години на викладання курсу «Громадянська освіта». У 10 – 11 класах викладається  курс-тренінг «Формування здорового способу життя та профілактики ВІЛ/ СНІДу».
Окремого кабінету права в школі не має, але в кожному класі розташовані правові куточки, в яких присутня символіка держави, Конституція України, Конвенція про права дитини тощо.
Учні 9 та 10 класу повністю на 100 відсотків забезпечені підручниками з правознавства.
За відсутності фінансування в школі відсутня підписка на періодичні друковані видання юридичного спрямування.
Учні мають вільний вхід до шкільної бібліотеки. Одним із головних напрямів шкільної бібліотеки поряд із сім'єю, школою та іншими соціальними інститутами суспільства є правове виховання населення.
Книжковий фонд поповнюється за кошти держави та під час проведення акції «Подаруй бібліотеці книгу». В приміщенні бібліотеки є тематичні куточки, мобільний стенд, який періодично оновлюється, каталоги літератури. Також, для учнів 1-11 класів бібліотекарем раз на місяць проводяться  бібліотечні уроки на такі теми: «Знай закон з молоду», «Діти: злочин і кара», «Ти гідно мусиш жити» тощо.
Відповідно до наказу директора школи від  31.08.2015 №141 обов’язки по веденню правоосвітньої роботи покладено на заступника директора  з навчально-виховної роботи Пушну Світлану Миколаївну.
Правоосвітня робота в школі велась відповідно до плану роботи школи:
-         у період з 11 грудня 2012 року по травень 2013 року на 2012-2013 навчальний рік, затвердженого на засіданні педагогічної ради 31 серпня 2012 року;
-         з вересня 2013 року по травень 2014 року на 2013-2014 навчальний рік, затвердженого педагогічною радою 30 серпня 2013 року;
-         з вересня 2014 року по травень 2015 року на 2014-2015 навчальний рік, затвердженого педагогічною радою 29 серпня 2014 року;
-         з вересня 2015 і по сьогоднішній день на 2015-2016 навчальний рік, затвердженого педагогічною радою 31 серпня 2015 року;

Наслідки проведеної перевірки стану право освітньої роботи свідчать, що в школі діє певна система правоосвітньої роботи. Діяльність в системі правоосвітньої роботи представлена п'ятьма напрямками: «Профілактична робота», «Правоосвітня робота», «Виховна діяльність», «Робота з батьками», «Психологічний супровід». 

Перший напрямок  (профілактична робота) здійснюється з метою попередження правопорушень та дитячої і підліткової злочинності, поділяється на 3 групи, а саме:
1.     «Внутрішньошкільний контроль» - на обліку на час перевірки дітей не зареєстровано.
2.     «Група ризику»( діти з девіантною поведінкою) -  на обліку 4 дитини.
В рамках роботи другого напрямку ведеться книга протоколів засідань ради профілактики, проводиться індивідуальна робота з учнями відповідно до розробленого плану. Крім того, класними керівниками ведуться щоденники спостережень за дітьми з девіантною поведінкою, в яких містяться матеріали проведеної роботи відносно цієї дитини, результати роботи.
3.     «Складні життєві обставини» - на обліку 2 сім'ї та 3 дітей.
Мета роботи полягає в тому, щоб не вилучити дитину з неблагополучної сім'ї, а навпаки, шляхом проведення відповідних профілактичних та інших правовиховних заходів, зберегти сім'ю дитини.
Крім того, починаючи з початкових класів, ведеться первинна та вторинна профілактика. Первинна:
·        Рання діагностика;
·        Щоденний контроль за відвідуванням учнями школи;
·        Робота класних керівників щодо попередження пропусків без поважних причин;
·        Просвітницька робота з учнями: уроки правознавства, дні та декади правових знань, засідання правового лекторію, зустрічі з працівниками правоохоронних органів.
Вторинна:
·        Робота центру учнівського самоврядування;
·        Охоплення учнів гуртковою роботою;
·        Охоплення учнів постійними та тимчасовими дорученнями;
·        Індивідуальна робота з учнями.

Другий напрямок (правоосвітня робота), яка включає чотири складові, а саме:
·        Підвищення методичного рівня педагогів через проведення методичних нарад, семінарів, засідань методичних об'єднань, розробку методичних рекомендацій;
·        Використання потенціалу навчального процесу, а саме: уроків правознавства, курсів «Людина і світ», «Громадянська освіта», «Основи здоров'я», курсу-тренінгу «Формування здорового способу життя та профілактики ВІЛ/ СНІДу» (10-11 класи);
·        Введення до навчального плану факультативів чи впровадження проектів за рахунок класних годин, що мають правоосвітній чи правозахисний характер;
·        Профілактична робота зацікавлених структур щодо підвищення рівня правових знань  учнів. Адміністрація і педагогічний колектив школи приділяють велику увагу зв'язкам школи з правоохоронними органами району.
·        У школі реалізується комплексний підхід до організації профілактики правопорушень та подолання насильства в учнівському середовищі. Розроблено План спільних дій з Новотроїцьким РВ УМВС України у Херсонській області, Новотроїцькою районною поліклінікою, службою у справах дітей Новотроїцької районної державної адміністрації, Новотроїцьким центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, відділом освіти Новотроїцької районної державної адміністрації, що суттєво впливає на запобігання, своєчасне виявлення потерпілих від насильства та надання їм відповідної фахової допомоги. 
 
Третій напрямок (виховна діяльність) включає в себе наступні складові: «місячники» та «декади правових знань». У звітному періоді місячник правових знань пройшов у грудні 2015 року, у ході якого були проведені:
·        рольова гра «Юридичний футбол» для учнів 10-11 класів;
·        правовий інтелектуальний марафон для учнів 9 кл.;
·        турнір правознавців для учнів 7-8 кл.;
·        брейн-ринг «Права дитини» для учнів 5-6 кл.;
·      «Адвокат для малят» для учнів 1-4 кл.
·        впровадження особистісно-орієнтованої програми виховних годин класних керівників, організація учнівського самоврядування, залучення до зайнятості в позаурочний час. Форми та методи виховних годин різноманітні, активно використовуються інтерактивні технології. Наприклад: в школі створено та активно працює шкільне учнівське самоврядування «Світоч», яке діє на підставі положення про учнівське самоврядування та має структуру органів влади. В рамках роботи самоврядування діє волонтерська група, яка організовує тематичні уроки, різноманітні акції, тощо. Також представниками самоврядування організовуються: акція «Чисте довкілля», розважальні та благодійні концерти, ігрові шоу. Є органи, які слідкують за дисципліною учнів в школі.
·        Щодо позаурочного часу треба відмітити, що класні керівники мають орієнтовану тематику бесід по морально-правовому вихованню учнів для молодшого, середнього та старшого віку у рамках школи самовиховання.

Четвертий напрямок (робота з батьками). В рамках роботи з батьками даний напрямок виділяє дві групи батьківських зборів: батьківські збори за рівнем окремого класу та загальношкільна батьківська конференція.
·        Так, батьківські збори (за рівнем окремого класу) проходять за наступними темами: «Як допомогти дітям вчитися», «Методи виховання», «Труднощі та допомога в адаптації молодших школярів до школи», «Покарання та заохочення», «Вікові кризи», «Психологія юнацької дружби», «Юнацькій вік та його особливості», «Сімейна демократія» та інші.
·        Загальношкільна батьківська конференція проводиться відповідно до Положення про загальношкільні батьківські збори. Ведеться книга протоколів засідань. В рамках зборів з лекціями виступають вчителі та психологічна служба школи.
·        У школі створено батьківський всеобуч, робота якого направлена на покращення виховної ситуації в сім’ї, демократизацію особистості дитини, покращення відносин між батьками, батьками та дітьми, формування у батьків інтересу до виховання дітей, залучення батьків до активного співробітництва з учнями. Діє 4 факультети батьківського всеобучу згідно вікових категорій дітей. Проведені наступні лекції для батьків: «Сімейний конфлікт і дитина», «Комп’ютерні ігри і психіка дитини», «Жорстокість серед школярів», «Батьки і боротьба з наркоманією та токсикоманією», «Як дитина іде до злочину» та відео перегляд відеоролика «Безпечний Інтернет».

П'ятий напрямок (психологічний супровід) включає в себе роботу шкільного психолога – Крупи Юлії Іванівни та соціального педагога Крупи Юрія Анатолійовича. До їх функцій входить:
·       консультативна робота у вигляді надання консультацій учням та їх батькам;
·        психодіагностична робота, яка здійснюється шляхом проведення тестів, опитувань. На  підставі результатів психо-діагностичних досліджень робиться висновок про подальшу корекцію або консультативну роботу та надаються конкретні рекомендації для практичної роботи педагогам, класним керівникам.
·       психокоректувальна робота, яка направлена на подолання негативних явищ в учбовому закладі, в сім'ї, в соціальному оточенні і на розвиток здібностей, формування особи учня;
·       профілактична робота, суть якої полягає в попередженні можливих негативних явищ в психологічному і особливому розвитку учня.
Крім того, ПСШ проводиться активна робота з підвищення рівня правової освіти батьків, розповсюдження рекомендацій, пам'яток для батьків щодо виховання дитини.
У школі передбачено проведення «годин психолога», які проводяться за запитом учнів, класних керівників та планом роботи психолога.
Питання правоосвітнього та правовиховного характеру в школі на уроках і позакласних заняттях мають свої особливості. Вони направлені на виховання серед учнів дисциплінованості, організованості, самостійності та відповідальності. Все це  позитивно впливає на поведінку учнів, їх морально-правове виховання, формування у них правової культури.



Головний спеціаліст Новотроїцького
районного управління юстиції                                    І.В. Нікітіна
Херсонської області

29.01.2016


Немає коментарів:

Дописати коментар