Віртуальне інтерв΄ю з Михайлом Ковалинським
Ковалинський
Михайло Іванович – просвітницький діяч. Учень, а згодом близький друг Г.
Сковороди. Завдяки Ковалинському збереглася значна частина епістолярної
спадщини Г. Сковороди. Його перу належить також перша біографія філософа –
унікальна історико - літературна пам’ятка
другої половини XVІІІ століття, яка під
назвою «Житие Сковороды, описанное другом его, М.И. Ковалинским» вперше була
надрукована в часописі «Киевская старина», 1886 рік.
Михайло Іванович погодився розповісти про
свого вчителя Григорія Савича Сковороду.
-
Михайле Івановичу, коли відбулася
Ваша зустріч з
Г.Сковородою?
-
Познайомилися в Харкові. Григорію Савовичу
на той час
було 40 років, а мені
18. Я навчався в
Харківському колегіумі, по закінченні
якого викладав у
ньому в 1766 -1768 роках
поетику. Другом і наставником моїм у
цей період і став Сковорода.
-
Що Ви можете сказати про свого навчителя?
-
Одягався він пристойно, але просто; м’яса та риби не їв не через
марновірство, а зі своєї внутрішньої потреби; для сну виділяв свого часу не
більше чотирьох годин на добу; завжди веселий. Бадьорий, легкий, рухливий,
стриманий, цнотливий, усім задоволений, добродушний; відвідував хворих,
утішай печальних, ділив останнє з неімущими, вибирав і любив друзів за їхнє
серце, мав побожність без марновірства, вченість без зазнайства, поводження
без лестощів.
-
Ви довгий час листувалися зі своїм учителем.
Яка головна мета Вашого спілкування?
-
Виховна ціль є головною в цьому спілкуванні. У листах він панство називає
осердям зла. Уболіваючи за мою долю, писав: «Як недалеко ти був би від
загибелі, ставши учителем у панському дворі.
|
Панський двір – кубло обманів і злочинів. Людина в
юному віці недосвідчена, легко піддається обманові і впливові аморальності».
-
Чи звертались Ви до Учителя за порадою?
-
Так, прохав дати поради щодо майбутнього життя свого і становища,
особливо про те, з якими друзями підтримувати зв’язок. Наставник застерігав,
що друзів вибирати треба обачно, оминаючи підлабузників і криводушних. Бо
нерідко нещирі друзі злучають молоду людину до непомірності, спокушуючи
запевненнями, що для чистого все чисте; у таких випадках треба рішуче
побороти соромливість і твердо відмовити, а надалі і взагалі відмовитися від
спілкування з такими людьми.
-
Чи давав Вам Наставник поради щодо
збереження здоров’я?
-
Він не втомлювався нагадувати мені, щоб я не шкодив і не руйнував свого
тіла. Не зловживав м’ясом та алкоголем. «Хочеш бути легким і здоровим
старцем? Дотримуйся змолоду тверезості і непорочності»
-
Чому у листах Григорій Савович називає Вас
Ісааком?
-
Ім’я Ісаак перекладається як сміх,
радощі. Сміху як прикметі здорової душі, надавав Учитель великого
значення. Сміх – рідний брат радості, що часто замінює її. «Я, радісний,
вітаю того, хто радіє радістю».
-
Ви один з перших назвали свого Учителя
людиною « з серцем громадянина Всесвіту». Чому?
-
Його вселенське серце вмістило в себе
передусім болі й страждання власного народу, усіх знедолених, які
траплялися йому його життєвими шляхами
в Україні та за її межами. Він мов чистий розум, його безтурботливий дух
купався у скарбах вічності, а тому обрав
собі аскетичний спосіб життя, бо присвятив його «стриманості,
задоволенню малим, цнотливості, смиренню, працелюбності, терпінню,
добродушності, простоті манер, щирості».
Розмову
записала
Іванько
Анастасія,
учениця 9 класу
|
Підписатися на:
Дописи (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар